کد مطلب:162878 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:300

اسلام ، دین علم و عمل
سبب عقب ماندگی مسلمانان عمل نكردن به اسلامی است كه امام حسین علیه السلام به خاطر زنده ماندن آن به شهادت رسیدند. آن قدر این عقب ماندگی ، مسلمانان را از اسلام دور كرده كه حتّی در بعضی از كشورها اسم اسلام هست امّا از عمل به آن هیچ خبری نیست .

چون در واقع ، اسلامی بودن یعنی عمل به احكام اسلام و قوانین آن نه فقط ادّعای لفظ اسلام ، و اگر چنین نباشد ادّعای اسلام یزید و اینكه خود را پیشوای مسلمانان می دانست هیچ اشكالی ندارد.

یكی از بارزترین نتایج عقب ماندگی دو میلیارد مسلمان ، این است كه اكثر آنها بی سواد می باشند و حتّی از خواندن و نوشتن عاجزند و این یك امر طبیعی و اتّفاقی نیست ، بلكه بسیاری از زمامداران كشورهای اسلامی عمداً اسبابش را فراهم كرده اند، به طوری كه خودِ من در عراق پافشاری عجیبی نسبت به این مسئله مشاهده می كردم ، كه وقتی ما خواستیم مدرسه الامام الصادق علیه السلام را كه یك مدرسه خصوصی بود تأسیس كنیم و رسماً مورد استفاده قرار دهیم با اینكه حكومت ، احزابی بود ومقدار كمی آزادی در آن پیدا می شد، مدّت بسیار زیادی اجازه این كار را نمی دادند تا اینكه بعد از آن جمهوری بعث عراق مدارس حفّاظ القرآن الحكیم و حافظات القرآن الحكیم را كه حاوی شش مدرسه و سه هزار دانش آموز بود تعطیل كرد و هفتاد كتاب فروشی و هشتاد كتابخانه و پانزده مجلّه و روزنامه مختلف (كه در بعضی از كتابهای چاپ شده مفصّلاً ذكر كرده ام ) را تعطیل كرد و اخیراً سی مدرسه طلاّب علوم دینی را نیز تعطیل كرده است .

آری سعی اكثر حكومتهای كشورهای اسلامی بر این است كه جلوی هر پیشرفت علمی را بگیرند. با اینكه در حدیث وارد شده : دانش آموزی بر هر مرد و زن مسلمان واجب است [1] .

و نیز فقها فرموده اند: دانستن علوم مختلف واجب كفایی است . [2] .

و نیز زمانی كه كشور هند مستعمره بود، تعلیم قرآن مجید طبق قانون استعمار ممنوع بود و حال آنكه ژاپن در مدّت نیم قرن دولتی كه در نهایت عقب ماندگی به سر می برد به جایی رسید كه اكنون به عالی ترین درجات علمی دست پیدا كرده است .

و این مثالها زیاد است كه در این كتاب فرصت و گنجایش ذكر آنها نیست ، پس بر ما لازم است كه روز عاشورا را روز زنده كردن قوانین اسلام و عمل به آن قرار دهیم. زیرا دوست رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم كسی است كه از خدا اطاعت كند، اگر چه بنده و برده حبشی باشد و دشمن آن حضرت كسی است كه معصیت و نافرمانی از امر خدا كند، اگر چه سیّد قریشی باشد. [3] .

.


[1] «طَلَب ُ الْعِلْم ِ فَرِيضَة ٌ عَلَي َ كُل ِّ مُسْلِم ٍ وَ مُسْلِمَة ٍ».«اصول كافي جلد 1».

[2] «اَلصِّنَاعَات ُ وَاجِبَة ٌ كِفَايَة ً»

[3] قَال َ عَلِي ٌّ عَلَيْه ِالسَّلاَم :

«ان َّ وَلِي َّ مُحَمَّدٍ مَن ْ أَطَاع َ اللَّه َ وَلَوْ كَان َ عَبْداً حَبَشِيّاً وَان َّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَن ْ عَصَي اللّه َ وَلَوْكَان َ سَيِّداً قُرَيْشِيّاً.»